Saturday, June 18, 2011

Pengenalan Sistem Pengoperasian

Dalam segmen bermula jun kali ni, saya nak share ape nota2 yang saya pelajari semasa di poli dulu agar saya tak buang masa dan sekaligus boleh diingat semula...slmt belajar..

Definisi Sistem Pengoperasian

Sistem pengoperasian adalah satu set aturcara yang membenarkan komputer mengawal sumber, melaksanakan aturcara/data. Ia mula diperkenalkan dalam tahun 60-an untuk memastikan sumber penggunaan komputer yang berkesan seperti UPP (CPU), ingatan utama, storan sekunder, peranti input/output (I/O), daya dan sebagainya.

Dimana sistem pengoperasian ini akan mengawal semua sumber (perkakasan komputer) dan menyediakan asas untuk merekabentuk/ menghasilkan aplikasi program (program bantuan) seperti microsoft office, database dan sebagainya. Selain daripada itu, sistem pengoperasian juga akan melindungi pemacu program daripada masalah yang timbul disebabkan oleh perkakasan komputer. Ia juga berupaya untuk menguruskan ‘secondary memory’ (ingatan kedua) dan perkakasan input/output bagi pihak pengguna.

Dalam pengawalan aturcara sistem pengoperasian akan meminimumkan penglibatan operator supaya operasi komputer berjalan dengan licin dan tanpa sampukan (interruption).


No comments:

Post a Comment